Årets Kött & Charkuteriavdelning

Vinnaren av Årets Kött- & Charkuteriavdelning ska vara en butik som utmärker sig genom att med engagemang och stor kunskap om kött, kombinerat med affärskänsla, lyfta fram köttavdelningen.

Priset är instiftat för att främja butiker som aktivt arbetar med:

  • Att förmedla kunskap om kött i allmänhet och svenskt kött i synnerhet
  •  Kunniga och engagerade medarbetare
  •  Praktiska säljlösningar som inspirerar till merköp och nya matupplevelser
  •  Sortiment som är attraktivt och matchar kundernas efterfrågan

Jury: Isabel Moretti Svenskt Kött, Majsan Pense Coop, Ingela Stenson United Minds, Magnus Pettersson Jakobsdals, Eric Persson Crossover Creative, Joachim Björk Fri Köpenskap

Finalister

Ica Kvantum Liljeholmen, Stockholm

Stora Coop Varberg

Butikens kött- och charkuteriavdelning är bemannad sju dagar i veckan med kunniga och erfarna styckmästare, som maler den egna färsen, styckar det mesta av köttet i avdelningen och gör pannfärdiga lösningar. För att minimera matsvinnet har man ett tätt samarbete med kockarna i butiken. Självklart samarbetar man med lokala leverantörer som Mostorps gård och Wapnö gård. Alla i avdelningen har ett stort engagemang för kvalitet och att ge kunderna det de vill ha.

Ica Kvantum Liljeholmen, Stockholm

Ica Kvantum Liljeholmen, Stockholm

Ica Kvantum Liljeholmen har ett brett och imponerande utbud i sin manuella köttdisk, som presenteras snyggt, inspirerande och säljande. Butiken packar dessutom sitt eget kött i atmosfär med egna maskiner. Det pannfärdiga sortimentet håller också högsta kvalitet. Butiken väljer att i stor utsträckning gå bort från det fabriksstyckade och industripackade för att satsa hårt på lokala och småskaliga producenter med stort hållbarhetsfokus.

Ica Kvantum Liljeholmen, Stockholm

Ica Maxi Nacka

Här satsar man på saluhallskänsla trots att butiken är en av de större Maxibutikerna. Utbudet av charkuterier är både brett och djupt, och den manuella köttdisken har ett utmärkt sortiment med fokus på svenskt hängmörat. Butiken satsar också hårt på att utbilda personalen. Allra mest glänser Ica Maxi Nacka i presentationen av det packade köttet där inte minst lokala leverantörer lyfts fram. Påpassliga gavelexponeringar lyfter avdelningen till högsta klass.

Årets Ostavdelning

Vinnaren av Årets Ostavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i ostavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

  • Kundanpassat sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelning/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Engagerad ostpersonal med egna initiativ
  • Maximera kampanjförsäljning

Jury: Christian Bona Skånemejerier, Patrik Rönnelöw Ica Kvantum Sollentuna (Vinnare 2018), Patrik Thulin Retail Academics, Lennart Jönsson Gordios, Mi Andrén Fri Köpenskap

Finalister

Hemköp Hornstull, Stockholm

Ica Kvantum Hovås

ICA Kvantum Hovås har efter en tidsplanering skapat en Osteria som placerats mitt i butiken. Genom att ständigt förändra och förnya sortimentet har man med Osterian lyckas skapa ökad matinspiration. Personalen som bemannar Osterian har spetskompetens som bidrar till att kunderna får möjlighet att pröva och testa nya spännande ostar från hela världen i olika kombinationer. Fokus är att erbjuda ett brett kvalitetssortiment och en hög kompetens. Osten har därför fått en central roll för att skapa kundlojalitet.

Hemköp Hornstull, Stockholm

Hemköp Hornstull, Stockholm

Hemköp Hornstull har som strategi att vara en matbutik värd namnet och vill skapa inspiration med bland annat manuella avdelningar där osten inte är ett undantag. Fokus är att erbjuda ett brett sortiment med ostar från hela världen och löpande förnya sortimentet med nya inslag och vara extra lyhörd mot kunderna. Med en kontinuerlig utbildning av personalen kan man möta kundernas frågor på ett professionellt sätt. På så sätt har ostavdelningen blivit en destination för kunderna.

Hemköp Hornstull, Stockholm

Ica Supermarket Bjärred

Genom en medveten satsning på att skapa inspiration i ostavdelningen har Ica Supermarket Bjärred ökat både försäljningen och lönsamheten. Efter en ombyggnad till ett mer anpassat sortiment och med en engagerad och kunnig personal har man skapat en ostavdelning som kunderna uppskattar. Över hela butiken möts kunderna av inspiration i form av samexponeringar både för vardagsost och dessertostar. Fokus är att bibehålla en hög fyllnadsgrad, både i hyllan och på exponeringar av hela sortimentet.

Årets Digitaliserade butik

Årets Digitaliserade Butik nyttjar digital teknik i butiksmiljön för att effektivisera arbetet i butik och öka lönsamheten. Digitaliseringen i butiken bidrar även till att förhöja kundernas köpupplevelse.
Juryn bedömer följande kriterier;

  • Butiken ligger i framkant och tillämpar nya digitala lösningar
  • Butikens ökade fokus på digitala lösningar
  • De digitala lösningar som finns i butik för att öka försäljning, servicegrad, kundnöjdhet och lojalitet
  • Hur Digitaliserade lösningar påverkat lönsamheten
  • Hur digitaliseringen påverkat effektivisering av butiksarbetet

 Jury: Nils Hulth Pricer, Karin Mineur Kronans Apotek, Campbell Peacock Mercian Consulting, Frida Kalin StrongPoint, Peter Muld Ica, Joachim Björk Fri Köpenskap

Finalister

Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Ica Maxi Alingsås

Butiken har gjort stora satsningar på digital butiksteknik de senaste åren. Ica Maxi Alingsås var först ut att som pilotbutik testa Pick-by-light, en lösning som underlättar och snabbar upp butiksplock för e-handeln, baserat på Pricers blinkande hyllkantsetiketter. I frukt- och gröntavdelningen finns Digis kameravågar som identifierar varorna. Naturligtvis finns också till exempel Vensafeautomater med touchskärmar.

Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Lifvs Frösundavik, Bålsta

Butiken är den första av utmanarkedjan Livfs obemannade butiker. Tack vara den digitala plattformen kan Lifvs driva dygnet runt-öppna obemannade butiker på platser där konsumenterna finns. I den mobila appen kan kunderna låsa upp, handla och betala. Kommunikationen med kunderna sker med digital signage och elektroniska hyllkantsetiketter.

Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Med en tidig start för onlineförsäljning mot Stockholmsmarknaden var butiken långt framme på sin digitaliseringsresa. System för självplock, digitala prisskyltar, Wywaste, automatiska order, anpassad musikstreaming, länkade system för ekonomistyrning och redovisning, digital schemaplanering och vakanta pass i medarbetarnas telefoner och digital kylövervakning ger sammantaget en butik som går all in digitalt.

Årets Hållbarhetsintiativ

Syftet med Årets Hållbarhetsinitiativ är att främja dagligvarubranschens arbete med hållbar utveckling. Priset kan omfatta såväl butik, leverantör eller enskild person.

De kriterier juryn kommer att bedöma är:

  • Ett hållbart initiativ eller projekt med potentiell varaktig förändring
  • En aktör som visar på handlingskraft inom hållbar utveckling

Jury: Katarina Lundell Pantamera, Pontus Björkdahl Svenska Retursystem, Markus Håkansson Grant Thornton, Louise Ungerth Ungerth & Co, Mi Andrén FriKöpenskap

Finalister

Lidl

Lidl

Lidl står bakom många framgångsrika hållbarhetsinitiativ de senaste åren och ligger i framkant med målsättningen att utforma världens grönaste butiker och satsningar på fastigheter och hållbara transporter. I Visby byggs nu en av världens första NollCO2-certifierade och klimatneutrala butiker som banar väg för nya generationens handelslokaler. Samtidigt pågår ett nyskapande arbete med att minska matsvinnet och plastanvändningen. Lidl ligger ofta steget före och är en riktig banbrytare i arbetet för en hållbar dagligvaruhandel.

Lidl

Sveriges Stadsmissioner

Sveriges Stadsmissioner arbetar föredömligt utan statliga stöd med att redistribuera överskottslivsmedel till människor som lever i utsatthet. Bra mat som annars skulle slängas kommer till behövande genom bland annat sociala supermarkets, utdelning av matkassar och matsvinnscaféer. Stadsmissionen erbjuder arbetsträning till de som stått utanför arbetsmarknaden länge. Nu driver Stadsmissionen utvecklingen av en digital matbank för landets överskottslivsmedel där utbud matchas med efterfrågan. Stadsmissionens fantastiska arbete för såväl människor som miljö sker i det fördolda, men förtjänar all uppskattning och uppmärksamhet.

Lidl

Portionen under tian

På plattformen Portionen under tian samlar dietisten Hanna Olvenmark inspiration om god, nyttig och hållbar mat. Målet är att ta död på myten om att all bra mat är dyr, samt att all klimatbra mat är tråkig. Dagligen inspireras fler än hundratusen följare av tips på mat som är hållbar för såväl klimat och plånbok som för kroppen. Hanna är en stor inspiratör och banbrytare som på ett icke-dömande sätt vill visa att det går att leva snålt och hållbart och samtidigt roligt och fantasifullt. Hanna visar att hållbara val inte är någon uppoffring, de är val vi verkligen vill göra.

Årets Syftesdrivna ledare


Vinnaren av Årets Syftesdrivna ledare är en person som har en tydlig vision att vilja påverka sin omvärld till något bättre genom att driva sin affär på ett syftesdrivet sätt samt genom ett tydligt ledarskap. Personen har visat att det är möjligt att ge upp kortsiktiga vinster för det långsiktiga, hållbara resultatet. Genom ett ledarskap som bygger på tillit, skapar personen en kultur runt omkring sig som bygger på sunda värderingar och möjligheter.

Vi ser även att Årets Syftesdrivna ledare har en klar och tydlig vision om hur man utvecklar sina medarbetare, delegerar och skapar motivationsfaktorer. Vidare har personen fokus på att det är välmående i grunden som skapar bättre produktivitet och resultat för en hållbar framtid. Personen står upp för det som är rätt och ser till helheten med det långsiktiga syftet i fokus.

I bedömningen tittar vi särskilt på:

  • Ledarskap, förmåga att leda, motivera, inspirera samt utveckla individer/team
  • Hållbarhet, leder en syftesdriven affärsvision där både människor, miljö och socialt perspektiv står i centrum
  • Resultat, kunnat visa goda tillväxt och lönsamhetsresultat i den verksamhet som hon/han leder

Jury: Brune Tavell  Academic Search, Julia Kronlund, Sevan, Ulrika Palm  Midsona Sverige, Alexandra Callegari-Lindholm Orkla Foods Sverige, Niklas Delmar, Hej Engagemang, Ingela Stenson United Minds

Nominering kan göras denna sida eller direkt till :aretssyftesdrivnaledare@academicsearch.se

Finalister

Carl-Johan Stålhammar, Coop

Carl-Johan Stålhammar, Coop

Carl-Johan Stålhammar är en passionerad och omtyckt ledare som inspirerar alla omkring sig. Han har under året både pushat och utmanat Coop samt låtit Coop Gotland gå i bräschen för hållbarhet med mer ekologiska produkter och även ett förbud att sälja utländskt kött. Under hans ledarskap vann Coop Gotland årets mest hållbara butik samtidigt som han har tagit resultatet från röda till svarta siffror. Med hans hjälp har Coop Gotland stått i framkant inom hållbarhet med mer ekologiska produkter och ett enormt engagemang hos medarbetarna.

Carl-Johan Stålhammar, Coop

Sara Berger, SydGrönt

Sara Berger är en karismatisk och inspirerande ledare som använder sina tydliga värderingar och sin passion för att skapa resultat med kreativa lösningar. Som vd för SydGrönt tar Sara Berger företaget in i framtiden med fokus på hälsa och hållbarhet. Hon är en ledare som testar och implementerar nya strategier vilket bland annat har lett till 15 nya medlemsodlare det senaste året och flertalet satsningar på hållbara lösningar.

Carl-Johan Stålhammar, Coop

Lars Appelqvist, Löfbergs Lila

Som vd för Löfbergs har Lars Appelqvist arbetat kring filosofin att puffa snarare än att dra. Han fokuserar på det positiva och använder sitt ansvarstagande för att delegera sitt team i rätt riktning. Under hans tio år som vd  har omsättninge och vinstmarginal ökat rejält samtidigt som Lars och företaget har gått i bräschen för hållbarhet i hela branschen. En syftesdriven ledare med en tydlig vision av vad han vill uppnå.

Årets Förbutik

Vinnaren av Årets Förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  •  Helhetsintryck
  •  Sortiment och utbud
  •  Hög servicegrad hos kassamedarbetarna
  •  Inspirerande – lockar till merköp
  •  Medvetenhet om förbutikens betydelse för butikens lönsamhe

Jury: Annelie Svanberg ATG, Tove Kandell Svenska Spel, Jane Björklin Aftonbladet, Marie Cavallin Expressen, Pontus Nyman FriKöpenskap

Finalister

Stora Coop Varberg

Ica Kvantum Gränby, Uppsala

Här sätts personalen och kunderna alltid i fokus. Med medvetna satsningar på personalutbildning är det inte konstigt att troféskåpet fyllts till brädden. Fiffiga exponeringar och en unik layout skapar intresse och merförsäljning i förbutiken – eller ”Kiosken” – som den också kallas.

Stora Coop Varberg

Stora Coop Varberg

I den nyligen ombyggda butiken märks det att ledningen ser förbutiken som ansiktet utåt. Ett mysigt kafé, vassa exponeringar och en spelhörna värd namnet ökar försäljningen och skapar en trevlig atmosfär. Vill du testa butikslagad sushi eller bara ha en kopp kaffe till tidningen? Oavsett är personalen alltid på hugget.

Stora Coop Varberg

Ica Kvantum Lillänge, Östersund

Med kun(d)skap i världsklass och aktivt arbete i sociala medier lockar förbutiken besökare från hela Jämtland. En välkomnande miljö, vassa andelsspel och ett bemötande i världsklass är alla argument för ett besök. Totalt bildas en merförsäljningsmagnet som gynnar hela verksamheten.

Livsmedelshandlarnas Hederspris

Livsmedelshandlarnas hederspris är ett pris som går till den person eller organisation som det senaste året gjort något alldeles extra för att främja eller synliggöra den entreprenörsdrivna livsmedelsbutiken. Nominerandet är fritt och alla förslag är välkomna!

Jury: Livsmedelshandlarnas styrelse 

Skicka din nominering till info@livsmedelshandlarna.se eller använd nomineringsknappen.

Finalister

Svensk Plaståtervinning

Städa Sverige

Att tillsammans göra saker för att skapa en bättre närmiljö ligger helt i linje med vad Livsmedelshandlarnas medlemmar tycker om och själva gör. Unga hjälper sin förening samtidigt som de aktivt kan vara med och skapa en renare morgondag. Städa Sverige kombinerar genom sitt arbete många av de goda krafter som finns i samhället.

Svensk Plaståtervinning

Svensk Plaståtervinning

I en tid när många pratar plastskam, plastskatter och plastförbud gör Svensk Plaståtervinning något mycket klokt. Genom att samla in och sortera all förpackningsplast i Sverige skapar de möjlighet för en bra återvinning till nya förpackningar. Plastförpackningar som är en viktig del i arbetet med att minska matsvinnet.

Svensk Plaståtervinning

Tryggare Sverige

När rättsstaten abdikerar från brotten i butik får de finna andra vägar för att komma tillrätta med brottsutvecklingen. Genom att på ett konkret och vetenskapligt sätt arbeta med platssamverkan hjälper Tryggare Sverige många platser runt om i landet att på ett positivt sätt hjälpa de goda krafterna att återta kontrollen över områden.

Årets Brödavdelning

Utmärkelsen Årets Brödavdelning tilldelas den butik som på ett framgångsrikt sätt skapat en avdelning där man tagit vara på det breda svenska brödutbudet och presenterat det på ett sätt som skapar både inspiration och shoppingglädje. Syftet med priset är att stimulera till nytänkande initiativ som gynnar hela värdekedjan från bageri till konsument.

I bedömningen kommer följande kriterier att vara viktiga:

  • Personal – kunnig, engagerad, hög servicegrad och kund/leverantörsorienterad
  • Sortiment – kundanpassat, mångfald, nytänkande och trender
  • Lönsamhet – aktivt arbetande för att sälja mer både i och utanför ordinarie avdelning
  • Exponering – tydlig, spännande, överraskande, säljande och inspirerande
  • Utformning – en brödavdelning som är enkel att hitta i, med innovativ inredning, belysning och en kommunikation som ger en helhet för alla kategorier i brödavdelningen
  •  Miljösmart – aktivt arbetande för att minska matsvinnet i brödavdelningen

Jury: Henri Ackman Polfärskt Bröd AB, Kerstin Landeblad Lantmännen Unibake, Cathrine Högström  Polarbröd, Martin Lundell Sveriges Bagare  & Konditorer AB, Lars Nordmark Fri Köpenskap

Finalister

ICA Maxi Kungsbacka

Ica Maxi Kungsbacka

En brödavdelning som andas kundfokus. Inbjudande med det butiksbakade brödet som skapar dofter som inspirerar till att gå in i brödavdelningen. Väl inne i avdelningen erbjuder butiken en helhet där alla segmenten är smakligt samlade med förstärkt belysning i alla likvärdiga hyllor. Segmenteringen är väl genomtänkt för att skapa maximal visualisering över allt bröd.

ICA Maxi Kungsbacka

Ica Maxi Nacka

Brödavdelningen är inbjudande med ett härligt sortiment med butiksbakat bröd, där man även visar upp allt bröd väl belyst och med tydliga kategoriskyltar som hjälper kunden att navigera i avdelningen. Övriga brödprodukter finner man lite längre in mittemot bageriet med kakor, bakelser och fikabröd i överflöd som skapar köpsug.

ICA Maxi Kungsbacka

Ica Kvantum Ekängen, Eskilstuna

En färskvaruinspirerande butik som andas mat. Brödet är inget undantag där man börjar med att ”kittla” kunden med sitt butiksbakade bröd och fikabröd som skapar dofter. Inte långt därifrån möter kunden en öppenhet med bra överblick över brödborden som står välfyllda. Fikabrödet har en plats i bakgrunden men väl synligt för kunden för att skapa merförsäljning genom impulsköp.

Årets Skönhetsavdelning

Vinnaren av Årets Skönhetsavdelning ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med att lyfta fram skönhetsavdelningen och dess produkter.

Priset har instiftats för att främja:

  • Aktivt arbete med aktiviteter, sortiment, varuflöde och placering
  • Ökad försäljning och lönsamhet för butiken
  • Ökat värde för konsumenterna genom att erbjuda inspiration och relevant sortiment på rätt plats
  • Ökad kommunikation och vägledning i skönhetsavdelningen
  • Förståelse för skönhetsavdelningens nytta för hela butiken

Jury: Pernilla Hedén Hotti L'Oréal, Jesssica Blockström Femina, Sofia Thorén United Media Group, Mi Andrén Fri Köpenskap

Finalister

Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Ica Kvantum Landvetter

Kvantum Landvetter har under året skapat en helt ny förbättrad skönhetsavdelning. Butikens mål har varit att skapa en destination som inspirerar kunden och skapar en känsla av välmående, avkoppling och glädje. Skönhetsavdelningen är något utöver det vanliga vilket attraherar butikens primära målgrupp kvinnor. Avdelningen har ökat sin kundgenomströmning vilket betyder mycket för hela butiken. Genom rätt varuplacering, inspirerande aktiveringar, tydligt fokus och starkt engagemang hos personalen har avdelningen ökat försäljningen med 11 procent 2019. Butiken sammanfattar stolt att avdelning blev en succé från dag ett!

Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Maxi Lindhagen har ett unikt helhetstänk där varje del bidrar till det starka resultatet. Skönhetsavdelningen är inte den största men en av de bästa. Avdelningen är välskött och inspirerande där du möts av perfekta hyllor och storslagna exponeringar. Kunden guidas till rätt köp via informativa och inspirerande skyltar. Ett tätt samarbete med leverantörerna säkerställer produktkunskap och ett starkt erbjudande till kunden. Entreprenörsandan är tydlig där man gärna provar nya vägar för ökad tillväxt och lönsamhet. Mottot är vi kör så klart!

Ica Maxi Lindhagen, Stockholm

Ica Maxi Flygstaden, Halmstad

Maxi Flygstaden Halmstads skönhetsavdelning är en riktig pärla, butiken lockar både stammisar och nya kunder. Avdelningens signum är inspiration där sortimentet är väl anpassat till en skönhetsintresserad målgrupp. Med snygga, välfyllda exponeringar och aktiviteter i butik skapar personalen en skönhetsavdelning som driver tillväxt och lönsamhet. En viktig del i framgången är att personalen tar väl hand om varje kund som får personlig och professionell rådgivning. Maxi Flygstaden vill och vågar satsa fullt ut, ett vinnande koncept.

Årets Ekobutik

Syftet med priset Årets Eko-butik är att lyfta fram de butiker som på ett framgångsrikt sätt lyckats hjälpa konsumenterna att göra mer ekologiska och hållbara val. Ekologi ska genomsyra både synlighet i butik samt engagemang och kunskap hos personalen.

Juryn bedömer:

  • Initiativ för att lyfta fram ekologiska produkter i butiken men även i digitala kanaler
  • Initiativ för att utbilda konsumenten i ekologiska och hållbara val
  • Personalens engagemang för ekologi och hållbarhet
  • Resultat i form av ekologisk försäljningsutveckling och andel

Jury: Linda Wass Midsona,Cecilia Rygård Ekoweb, Martin Moström Retail House, Carola Grahn Bergendahls, Anita Falkenek KRAV, Joachim Björk Fri Köpenskap

Finalister

Hemköp Hornstull, Stockholm

Hemköp Hornstull, Stockholm

Butiken som ligger mitt i Sveriges ekologiska hjärta har en stor andel yngre trendmedvetna kunder som sätter hållbarhet högt. För att möta kraven har butiken som mål att erbjuda Stockholms bredaste sortiment av ekologiska och Kravmärkta produkter. Ekoandelen ligger över 20 procent och ökar. Hela butiken liksom den manuella köttdisken är Kravcertifierade och fiskdisken MSC-märkt. Kunnig personal och ett omfattande samarbete med ekologiska leverantörer sätter kronan på verket.

Hemköp Hornstull, Stockholm

Ica Stop Täby

Supermarketbutiken har verkligen hållbarhet i fokus, och kan stoltsera med inte mindre än åtta olika miljöcertifieringar. Personalen utbildas löpande i ekologi och hållbarhet, och får skriva under ett hållbarhetskontrakt. Butiken som har en ekoandel på 18 procent och en ökning det senaste året på 2 procentenheter, satsar hårt på att exponera det ekologiska sortimentet och kommunicerar hållbarhet på olika sätt i butik, i sociala medier och genom olika samarbeten.

Hemköp Hornstull, Stockholm

Stora Coop Visby

Stora Coop i Visby satsar målmedvetet på eko. Ekoandelen är 12 procent och butiken jobbar hårt för att öka den. Butiken säljer enbart lokalt odlad ekologisk lösviktspotatis, har tagit fram egna lokala ekovaror och har bytt ut plastpåsarna i frukt- och gröntavdelningen mot livsmedelsklassade komposterbara påsar. Det ekologiska utbudet lyfts fram i kampanjer och i sociala medier, och butiken driver hela tiden projekt för att bli bättre på ekologiskt i alla avdelningar.

Årets Kassazon

Vinnaren av Årets Kassazone ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin kassazone och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Medvetenhet om kassazonens betydelse för butikens lönsamhet 
  • Sortiment och utbud i kassalinjen
  • Inspirerande – lockar till merköp
  • Helhetsintryck – fyllnadsgrad och renlighet
  • Högt engagemang  hos kassamedarbetarna

Jury: Patrik Ekberg Awal, Camilla Wickman Coca-Cola, Jane Björklin Aftonbladet, Marie Cavallin Expressen, Christina Welander Johnson & Johnson, Patrik Axén Mars, Jan Nutsch Cloetta, Anders Lindholm Tidsam, Mi Andrén Fri Köpenskap

Finalister

Ica Maxi Skövde

Ica Maxi Skövde

Hösten 2018 tog denna butik ett helhetsgrepp kring sin kassalinje och det har slagit mycket väl ut.Det är en butik som aktivt driver ett attraktivt sortiment. Personalen har stenkoll på helheten och driver genom sitt engagemang en ständigt ökande försäljning. Självklart ses självskanningen som en naturlig del av kassalinjen och även i denna del av butiken lyckas man exponera för att driva merförsäljning.

Ica Maxi Skövde

Ica Kvantum Oxelösund

Engagerad personal, välfyllda hyllor och att maxa försäljningen i kassalinjen är ledstjärnor för den hör butiken. Den driver en lönsam kassazon där samtliga varor får bästa exponering och att driva kampanj i kassalinjen är inget den här butiken är främmande för. Det är ordning och reda och personalens trevliga bemötande vittnar om en butik som sätter kunden i fokus.

Ica Maxi Skövde

Ica Supermarket Oppeby, Nyköping

I den här butiken förstår man att kassalinjen är den sista möjligheten att öka snittköpet. Det är en butik med ordning och reda och tillsammans med leverantörerna driver man ett effektivt sortiment i kassalinjen. Det är alltid snyggt, fräscht och påfyllt och man förstår vikten av att lyfta fram nyheter. Trots sin storlek lyckas butiken driva även självskanning, och säkrar med placeringen av varor försäljningen även här.

Årets Frukt & Gröntavdelning

Vinnaren av priset Årets Frukt & Gröntavdelning ska vara en butik som genom sitt arbete med varugruppen lyft butikens profil och lönsamhet och skapat mervärde för kunderna.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:

  • Sortimentsuppbyggnad
  • Fräscht, inspirerande och lockande
  • En köpupplevelse i avdelningen utöver det vanliga
  • Avdelningen ska uppvisa god lönsamhet

Jury: Sara Berger SydGrönt (Odlarna.se), Magnus Nilsson InQuality, Ola Dolck SRC, Egil Bråthe Marketing Clinic, Ola Dolck SRC, Lars Nordmark Fri Köpenskap

Finalister

Stora Coop Ersboda, Umeå

Hemköp Hornstull, Stockholm

Med ett stort matintresse, engagemang kring kvalitet och fräschör, och med leverans två gånger om dagen, gör denna citybutik det mesta av sin avdelning. En hög frukt och grönt andel drivs med hjälp av brett sortiment, kampanjer, säsongsfokus och lokala leverantörer. Personalens engagemang är påtagligt och matsvinn minskas genom matlagning i butiksköket.

Stora Coop Ersboda, Umeå

Ica Supermarket Fäladstorget, Lund

Ansvarig för avdelningen har fått helt fria händer vilket har resulterat i en mycket hög frukt och grönt andel. Butiken samarbetar med 18 lokala odlare som exponeras tydligt och för att hjälpa till att minska matsvinnet, tar man emot partier i sista stund.
Personlig kommunikation inspirerar, tipsar och utbildar konsumenten.

Stora Coop Ersboda, Umeå

Stora Coop Ersboda, Umeå

Ett stort och starkt team arbetar i den avdelning som man har utsett till hjärtat i butiken.
Eftersom ledorden är kvalitet och kvantitet arbetar man med kraftfulla torgexponeringar med mycket volym på ett extraordinärt sätt. Färgspelet är ett hjälpmedel när man satsar för att vinna konsumenten.

Årets Leverantör

Vinnaren av Årets Leverantör ska vara ett företag som i påtaglig grad bidragit till att skapa mervärden för butiken eller butikskedjan. Det kan handla om såväl sortiment, service, teknik eller annat som ökat butikens värde för kunder och/eller personal.

Priset har skapats för att stimulera:

  • Samarbeten i handelns alla led
  • Innovation och utveckling av sortiment och metoder
  • Lönsamhetsutveckling
  • Kunskapsförmedling

Jury: Johnny Lönnberg ClearOn, Pontus Dahlström Food & Friends, Mikael Pettersson Coop, Michael Cronholm HUI, Fredrik Lindberg Nielsen, Mona Johansson Fri Köpenskap

Finalister

Spendrups

Pågen

Högt kampanjtryck, kreativa tävlingar och unika kundaktiviteter gör att Pågens sortiment av mat- och fikabröd finns i allas medvetande. Regionala kundchefer runt om i hela landet, landets största säljkår och ett väl utvecklat distributionsnät bidrar till företagets höga lönsamhet – och till att driva tillväxt i butikernas brödavdelningar. Dessutom med en hållbar affärsmodell. Med Brödlyftet har det färska brödet under det senaste året blivit ännu mer synligt.

Spendrups

Spendrups

Med en nysatt strategi har Spendrups under det senaste året nått stora försäljningsmässiga framgångar, inte minst inom dagligvaruhandeln. En stark lokal bearbetning parat med en skicklig förmåga att anpassa sortimentet efter kundernas behov har lett till en tillväxt som är större än på marknaden i sin helhet, både vad gäller volym och värde. Familjebryggeriet har stort fokus på innovation och utveckling, men glömmer aldrig bort vikten av aktivering inom bassortimentet.

Spendrups

Blomsterboda

Sveriges ledande företag inom försäljning av blommor till dagligvaruhandeln har växt till en rikstäckande verksamhet. I Blomsterbodas helhetskoncept ingår att hantera allt från leverans av färska blommor till hantering och skötsel i butik med egen personal. Det sker med stor lyhördhet för kundernas behov, fingertoppskänslig anpassning efter säsong och alltid med fokus på att driva försäljning. Majoriteten av blommorna är lokalt odlade.

Årets Tidskriftsbutik

Vinnaren av Årets Tidskriftsbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin tidningsavdelning i vardagen, och därmed skapat mervärden för såväl kunder som butiken.

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Tidningsförsäljning i butik
  • Aktivt arbete med att utveckla både tidningsavdelningen och tidskrifter som kategori i butik
  • Innovativa aktiviteter i butiken som gynnar konsumenten
  • Initiativ som bidrar till att tidningsavdelningen ger större shoppingglädje i hela butiken för konsumenten

Jury: Daniel Andersson Tidsam, Charlotte Borre Wetter Bonnier Magazines & Brands, Kerstin Neld Sveriges Tidskrifter, Pär Bygdeson Livsmedelshandlarna, Siw Kejonen Fri Köpenskap

Finalister

Ica Maxi Linköping

Ica Kvantum Piteå

Hos Ica Kvantum Piteå är det höga engagemanget påtagligt. Det gäller såväl handlare, butikschef, tidningsansvariga och kassaansvariga som Tidsams representant. Samarbetet har gynnat kreativiteten som mynnat ut i en hög omsättning per kvadratmeter i tidningshyllan.

Ica Maxi Linköping

Ica Maxi Linköping

Tidningarnas placering i butiken är viktigare än man tror. Den lärdomen drog Ica Maxi Linköping efter att ha flyttat avdelningen. Efter en dipp i försäljningen lyssnade man på kunderna och placerade avdelningen i toppläge. Det har fallit väl ut.

Ica Maxi Linköping

City Gross Uddevalla

City Gross i Uddevalla har sedan öppningen haft en bra utveckling, så även under de senaste tolv månaderna. Tidningsansvarige är mycket noggrann och följer utsatta rutiner och med en bra sammansatt avdelning i anslutning till alla kassor kommer man långt.

Årets Dryckesbutik

Vinnaren av Årets Dryckesbutik skall vara en butik som tydligt visar ett engagemang för att lyfta försäljningen av dryck i hela butiken dvs både i avdelning, i kylar samt skapa attraktiva måltidslösningar.

Kriterier för att vinna:

  • Ökad värdetillväxt och marginal inom hela kategorin dryck
  • Rättmätig yta och placering för dryck i butik
  • Inspirerande avdelning, extra säljplats och måltidslösningar
  • En drivande dryckesansvarig som tillsammans med sin personal skapar en extraordinär dryckesupplevelse och vågar tänka nytt.

Jury: Elna Sandberg Coca-Cola, Johan Kaij MarketingClinicpartners, Christina Cheng Sprillo, Roger Sjödin Road Work Retail, Fredrik Sörbom Sveriges Bryggerier, Pontus Nyman Fri Köpenskap

Finalister

Ica Nära Stabby, Uppsala

Ica Nära Stabby, Uppsala

En butik som verkligen anser att mat utan dryck är föga värt. Ica Nära Stabby visar potentialen i det lilla formatet genom brett sortiment, inspirerande miljö och säljdrivande sambandslösningar som skapar glädje för alla kunder.

Ica Nära Stabby, Uppsala

Stora Coop Visby

En butik som går sin egen väg, och gör det med drycken i centrum. Stora Coop i Visby skapar unika och kreativa miljöer som gör att butiksbesöket blir en liten upptäcktsfärd, där inspirerande och säljande dryckeslösningar kan finns bakom varje hörn.

Ica Nära Stabby, Uppsala

Ica Kvantum, Bålsta

Få klarar att höja sig från en redan hög nivå, men Ica Kvantum i Bålsta har med ett högt fokus på dryck i hela butiken, förbättrat ett redan ledande erbjudande och skapat en dryckesupplevelse i toppklass.

Årets Mejeriavdelning

Vinnaren av Årets Mejeriavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i mejeriavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

  • Kundanpassat sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelning/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Engagerad mejeripersonal med egna initiativ.
  • Maximera kampanjförsäljning

Jury: Maria Rydje Skånemejerier, Melanie Andersson SRC, Madeleine Eliasson Säljutveckling, Mi Andrén Fri Köpenskap

Finalister

Ica Kvantum Farsta

Ica Kvantum Farsta

En butik som har en mejeriavdelning som arbetar väldigt aktivt och engagerat på alla plan. Med skyltar och tips på hyllorna, aktiviteter för kunderna och egna kampanjer så ger man inspiration med hög kundnöjdhet som resultat. Genom att optimera sortimentet och utveckla arbetsrutinerna har mejeriets svinn dessutom minskat avsevärt. Mycket viktigt i dagens hållbarhetstänk. Lönsamhet i kombination med hög service är givna framgångsfaktorer.

Ica Kvantum Farsta

Ica Supermarket Bjärred

Trots stor konkurrens lyckas denna butik mycket väl med ökad tillväxt som resultat. Den familjära stämningen och den väl sammansvetsade personalen skapar ett stort, snyggt och kundanpassat mejeri men lojala kunder. Kunderna möts av en otroligt serviceminded och lyhörd personal och det märks att de verkligen trivs på sitt jobb. Framtidens mejeri med betoning på framtiden och hur man kan lyckas med små resurser och stort hjärta.

Ica Kvantum Farsta

Ica Nära Grevie

Den lilla butiken i den lilla skånska orten med den fina mejeriavdelningen med mycket omtanke hos personalen. Genom att noggrant prioritera service, lokal, svenskt och nytänkande lyckas man locka till sig kunder långt utanför sitt vanliga upptagningsområde. Man eftersträvar alltid att vara en modern butik med ett väl uppdaterat och säljande sortiment. Här kommer kunden alltid i första hand. Och så klart man trivs här!

Årets Matinspiration

Vinnaren av priset Årets Matinspiration ska vara ett företag, butik, butikskedja, person eller grupp av personer som genom sitt arbete med matinspiration skapat mervärde för företaget och kunderna.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:

  • Inspiration – lockar till nyfikenhet
  • Exponering – lyfter fram matglädje
  • Kommunikation – fångar intresset och väcker lust till nytänkande
  • Upplevelse – vackert för ögat, inspirerande doft- och smakintryck
  • Miljö och hygien – en given kvalitetsfråga som ger förtroende

Jury: Anja Kempe Santa Maria, Anne Falkirk Falkirk & Friends , Christina Möller Osec Matstudio, Mona Johansson Fri Köpenskap

Finalister

Accademia Di Luca

Green Kitchen Stories

De träffades för tolv år sedan i Rom. Nu har paret David Frenkiel och Luise Vindahl tre barn – och ett grönt varumärke som i sin tidlöshet är mer relevant är någonsin. Med en blogg, en stark sociala medier-närvaro, en framgångsrik app, fem kokböcker och en restaurang har Green Kitchen Stories skapat en egen nisch i matvärlden som med sin smakfulla visuella framtoning inspirerar nya anhängare runt hela jordklotet.

Accademia Di Luca

Accademia Di Luca - Medelhavsskolan

Kunskap är den bästa kryddan. Under den devisen jobbar Accedemia Di Luca oförtrutet och med ett brinnande engagemang för att kunskapen om medelhavsmaten ska öka i alla led, från den egna personalen till butikerna, kockarna, journalisterna och dietisterna. Alltid med det långsiktiga målet att inspirera konsumenterna till att äta och må bättre. Med den nya digitala utbildningsportalen Medelhavsskolan ökas räckvidden ytterligare.

Accademia Di Luca

Ica Kvantum Munkebäck - Matvinden

När de vanliga butikslokalerna inte kunde byggas ut hittade Ica Kvantum Munkebäck andra vägar att möta kunderna. Handlaren och hans medansvariga har med stor kreativitet skapat Matvinden, matstudion en trappa upp i butiken. Matmässor, matlagningskurser, yogapass och massor av andra aktiviteter för barn och vuxna har gjort matstudion till en lokal mötesplats för inspiration och kunskap – och gett butiken  fler lojala kunder.

Årets Fiskavdelning

Vinnaren av Årets Fiskavdelning ska vara en butik som aktivt och med kunnande och kreativitet gjort fiskavdelningen till en ”kundmagnet”. Fiskavdelningen är en spjutspets i marknadsföringen och bidrar till att stärka butikens profil i konkurrensen.

I bedömningen är följande områden viktiga:

  • Sortiment – attraktivt och kundanpassat
  • Servicegrad – kunnande och tydlig exponering
  • Inspirerande – lockar till merköp och nya matupplevelser
  • Nytänkande – exponering och aktiviteter som överraskar och skapar bra kundvärden

Jury: Sigmund Bjørgo Norges Sjömatråd, Håkan Wing Hanssons Fisk, Niclas Ensäter Leröy, Mats Eriksson Marenor Seafood, Anna Olsson Salma, Lars Nordmark Nordiske Medier

Finalister

Ica Maxi Nacka

Hemköp City, Stockholm

Genom att vara en naturlig del av kedjan från hav till bord arbetar avdelningen med hållbarhet och spårbarhet. Man ser sig själv ha en viktig roll genom att dela med sig av kunskap till kunderna kring fisk, allt ifrån den hela rena råvaran till färdiga måltidslösningar. Målsättningen är att vara ett föredöme och leda trenderna inom hållbarhet, sortiment, upplevelse och matglädje och vara den självklara destinationen för fisk och skaldjur. Ö vriga fiskdiskar ska se dem som en förebild.

Ica Maxi Nacka

Ica Maxi Nacka

Avdelningen arbetar veckans alla dagar med att tillgodose att kunderna ska kunna handla samma breda sortiment både till vardag och helg. Utbildning av personal är central, både praktisk och teoretisk, och för att öka kundernas efterfrågan på fisk arbetar man lyhört med trender och måltidslösningar. Man arbetar målmedvetet för att minska matsvinnet genom samarbete med köksavdelningen, för att tillvarata och förädla så mycket som möjligt. Målsättningen är att vara ledande inom hållbarhet och att värna fisket och miljön.

Ica Maxi Nacka

City Gross Uppsala Boländerna

Medarbetarna känner en enorm yrkesstolthet och arbetar målinriktat med sikte på att vara den bästa fiskdisken i Sverige. De delar gärna med sig på sociala medier, samtidigt som de håller koll på vad kollegor och konkurrenter gör för att kunna förbättra sig ytterligare. För att nå sina mål varje vecka arbetar de med målsättningsplaner. En tydlig målsättning är att kunder och leverantörer ska uppleva dem som Sveriges bästa och mest inspirerande fiskavdelning.

Årets Butik

Årets Butik har skapat lönsamhet genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik är en destination värd en omväg.

Juryn kommer att särskilt titta på följande kriterier:

  • Matglädje
  • Tillväxtorientering
  •  Innovation och förnyelse som tillfredsställer verkliga behov hos kunden
  • En köpupplevelse utöver det vanliga
  • Butiken ska ha funnits i minst två år
  • Butiken måste visa lönsamhet 

Jury: Lisa Schuman Storesupport, Johan Kaij Marketing Clinic, Per Nilsson Gruppo di Luca, Pontus Öster Tingstad Papper, Christina Möller Osec Matstudio, Mona Johansson Fri Köpenskap

Finalister

Stora Coop Visby

Ica Supermarket Cityhallen, Växjö

Cityhallen i Växjö är verkligen en butik som sticker ut i mängden. Den unika inredningen och de djärva greppen i kombination med en mycket välskött butik skapar massor av inspiration och köpglädje. Den tydliga kommunikationen gör det enkelt för kunderna att handla. Den 50-årsjubilerande butiken har dessutom ett stort samhällsengagemang och bidrar bland annat på flera olika sätt till det lokala integrationsarbetet.

Stora Coop Visby

Ica Supermarket Almö Livs, Myggenäs, Tjörn

Almö Livs har skapat en destination på västkusten där alla känner sig välkomna. Här möts man av en inspirerande butiksmiljö med hög servicegrad och ett brett utbud av lokala produkter. Almö Livs lever upp till rollen som en modern lanthandel genom ett kompletterande serviceutbud i form av en egen inredningsbutik och en kvarterskrog med rättigheter. Butiken i Myggenäs är dessutom en av Sveriges bästa maträddare.

Stora Coop Visby

Stora Coop Visby

Stora Coop har med initiativförmåga och kreativitet vunnit de gotländska konsumenternas hjärtan och fungerar därmed som dragloket i en växande förening. Butiken har flera spännande temaavdelningar och exponeringar som utmanar det traditionella och skapar köpglädje. Genom övertagandet av ett anrikt bageri och flera samarbeten med lokala producenter så värnar man tydligt om den regionala livsmedelsproduktionen.

Fernando Di Lucas Hederspris

Vinnaren av Fernando Di Lucas hederspris ska vara en butik som aktivt arbetar för att belysa den italienska medelhavsmatens fördelar ur både matglädje- och livsstilsperspektiv.Medelhavsmaten med olivolja i centrum samt mycket grönsaker och baljväxter gör gott för hälsan, samtidigt som smakerna är fantastiska. Det finns ingen motsättning. En bra sak och ett viktigt mervärde för såväl kund som butik.

Priset är instiftat för att främja initiativ som:

  • Innovativt belyser medelhavsmatens bredd, enkelhet och smakrikedom.
  • Konsekvent arbetar för att uppmärksamma medelhavsmatens betydelse för en hållbar livsstil.
  • Regelbundet inspirerar med kampanjer och kunskap och nya smakupplevelser för att främja användandet av olivolja i såväl kall som varm matlagning.
  • Arbetar för att mat är en lustfylld del av livet som är värd både tid och omsorg.

Nominering kan även skickas till: inspiration@diluca.se

Finalister

Ica Toppen, Höllviken

Ica Maxi Nacka

På Dagligvarugalan 2019 delas Fernando Di Lucas hederspris ut för första gången. Priset delas ut till en butik eller person som aktivt arbetar för att belysa medelhavsmatens fördelar. Glädjande nog har intresset varit enormt och tre butiker är nu nominerade. Samtliga har på olika sätt lyft fram olivoljans och medelhavsmatens fördelar ur både matglädje och livsstilsperspektiv. Priset delas ut av Fernando Di Luca, grundaren av varumärket Zeta, samt Maj-Lis Hellénius, livsstilsprofessorn vid Karolinska Institutet som enträget arbetar för att uppmärksamma matens och rörelsens betydelse för hälsan.

Ica Toppen, Höllviken

Stora Coop Lund

På Dagligvarugalan 2019 delas Fernando Di Lucas hederspris ut för första gången. Priset delas ut till en butik eller person som aktivt arbetar för att belysa medelhavsmatens fördelar. Glädjande nog har intresset varit enormt och tre butiker är nu nominerade. Samtliga har på olika sätt lyft fram olivoljans och medelhavsmatens fördelar ur både matglädje och livsstilsperspektiv. Priset delas ut av Fernando Di Luca, grundaren av varumärket Zeta, samt Maj-Lis Hellénius, livsstilsprofessorn vid Karolinska Institutet som enträget arbetar för att uppmärksamma matens och rörelsens betydelse för hälsan.

Ica Toppen, Höllviken

Ica Toppen, Höllviken

På Dagligvarugalan 2019 delas Fernando Di Lucas hederspris ut för första gången. Priset delas ut till en butik eller person som aktivt arbetar för att belysa medelhavsmatens fördelar. Glädjande nog har intresset varit enormt och tre butiker är nu nominerade. Samtliga har på olika sätt lyft fram olivoljans och medelhavsmatens fördelar ur både matglädje och livsstilsperspektiv. Priset delas ut av Fernando Di Luca, grundaren av varumärket Zeta, samt Maj-Lis Hellénius, livsstilsprofessorn vid Karolinska Institutet som enträget arbetar för att uppmärksamma matens och rörelsens betydelse för hälsan.