Årets Frukt & gröntavdelning

Vinnaren av priset Årets Frukt & Gröntavdelning ska vara en butik som genom sitt arbete med varugruppen lyft butikens profil och lönsamhet och skapat mervärde för kunderna.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:

  • Främja svensk frukt och grönt
  • Sortimentsuppbyggnad
  • Fräscht, inspirerande och lockande
  • En köpupplevelse i avdelningen utöver det vanliga
  • Avdelningen ska uppvisa god lönsamhet

Jury:
Anna Törnebrant, VD, Sydgrönt
Nils Thott, Commercial Director, CatMan Solution 
Manuel Lemholt Berger, Chief Executive Officer and Co-Founder, MplusM
Ola Dolck, Managing Director, SRC
Ordförande: Veronica Rönnlund Aldman, Journalist & Photographer, Fri Köpenskap

Årets Uppstickare

Årets uppstickare går till butiken och avdelningen som vågar utmana gamla mattrender för att skapa framtidens nya mattrender, med fokus på livsmedel, färskvaror och delikatesser.

Juryn kommer att titta särskilt på följande kriterier:

  • Uppstickare: Vågar satsa på nya kategorier & varumärken för att skapa framtidens mattrender.
  • Sortiment: Avdelningen vågar ge utrymme och satsa på nya mattrender för att inspirera och utveckla kundens kulinariska upplevelse i butik. 
  • Matinspiration & Engagemang: Butikspersonalen ska på ett inspirerande sätt våga framhäva och prata för uppstickande artiklar och på så sätt forma framtidens nya mattrender, gäller både inom fysisk butik och e-handel.

Jury:
Anton Nakic, VD / CEO, Bon Cena
Staffan Fri, Vice VD, Ica Stop
Lennart Wallander, VD & trendspanare inom mat, Food & Friends
Amir Kheirmand, VD och vinnare av Årets mästerkock 2014, Schysst käk
Agneta Olsson, VD, Almi Väst
Robert Wranning, VD, El Taco Truck
Martin Åberg, VD och konsult, Gourmet & Design
Ordförande: Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

Årets E-handlare

Årets e-handlare ligger i framkant och driver en framgångsrik och effektiv e-handel med dagligvaror som bidrar till att skapa lönsamhet, förhöja köpupplevelsen och driva utvecklingen av e-handlad mat framåt.

Juryn bedömer följande kriterier;

  • Hur e-handeln bidrar till att skapa ökad försäljning, servicegrad, kundnöjdhet och lojalitet.
  • Hur e-handeln påverkar lönsamheten för butiken/företaget.
  • Kundupplevelse; webbshop, kunderbjudande, sortiment, kommunikation, leveransupplevelse, kvalitet.
  • Effektiv logistikhantering; plock av ordrar, leveransalternativ, hållbarhet, arbetsmiljö.
  • Marknadsföring; hur e-handeln skapar ökad räckvidd, genomsyrar företagets kanaler och bidrar till en komplett kundupplevelse.
  • Nyttjande av nya innovationer, idéer och lösningar för att utveckla e-handelserbjudandet.

Jury:
Magnus Rosén, Managing Director - SVP, StrongPoint
Hannes Hasselrot, VD, Kronans Apotek
Peter Muld, Chief Strategy & Digital Officer, Ica Sverige
Nic Staeger, COO, Nordiska Galleriet Group
Frida Ridderstolpe, E-handelschef, Axfood
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssek, Fri Köpenskap

Årets Medarbetare

Årets medarbetare inom dagligvaruhandeln ska vara en person som utmärkt sig genom exceptionell service till butikens kunder och som stöttar, lyssnar och hjälper sina kollegor. Denna medarbetare bidrar både till bra stämning på arbetsplatsen och till butikens utveckling.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Hög kvalitet på servicen gentemot butikens kunder
  • Stöttande och motiverande kollega som skapar arbetsglädje
  • Bidrar till butikens lönsamhetsmål och utveckling
  • Gjort insatser utöver det vanliga

Jury:
Stefan Lidén, VD, Next U Systems 
Stina Stenquist, HR chef, Ica 
Charlotte Welin Zettelund, HR chef, Hemköp
Anna Carlsson, Grundare, HR Digitaliseringsgruppen 
Helena Holmqvist, HR chef, City Gross
Ordförande: Mona Johansson, Chef red, Fri Köpenskap

Årets Hemmakontor - Delas ut i Göteborg

”Vinnaren ska vara en butik som har insett den ökande betydelsen för hemmakontoret i dagligvaruhandeln och den som genom engagemang & affärskänsla skapat en säljande kategori i sin butik.”

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Rätt sortimentmix i kategorin
  • Avdelningen lockar till merköp
  • Snygg och inspirerande avdelning
  • Engagerad personal

Nomineringen för denna kategori stänger 28 april

Jury:
Peter Karlsson, NORDIC KAM, Pilot
Karin Grom, Marknadschef, ACCO BRAND
Tomas Lennberg, VD, ACCO BRAND
Martin Moström, VD och strategic adviser, Retail House
Ordförande: Jan-Olof Vegholm, VD, Pilot



Årets Fiskavdelning

Vinnaren av Årets Fiskavdelning ska vara en butik som tillgängliggör och skapar mervärde i hela fiskavdelningen – både när det gäller manuell hantering över disk och packad sjömat i hyllan. Butikens personal arbetar aktivt med kunskap och inspiration för att lyfta sjömatens roll i dagens hälso- och miljömedvetna samhälle.

I bedömningen är följande områden viktiga:

  • Sortiment – Sortimentet är kundanpassat, inspirerande, trendigt och fångar årets säsonger. Både när det gäller vardag, helg, manuell hantering och packad sjömat i hyllan.
  • Miljö – Butiken arbetar på ett hållbart sätt och undviker försäljning av rödlistade arter.
  • Nytänkande – Butiken jobbar på ett innovativt sätt med exponering och aktiviteter som väcker intresse och höjer kundvärdet.

Jury:
Jonas Ragnhage, VD, Fiskeriet
Charlotte Rapp, Fiskeriutsending Sverige, Norges Sjömatsråd
Madelene Rispe, Kategorichef Färskvaror, Bergendahls
Markus Pettersson, Kategori och inköpsansv,färsk fisk och skaldjur, Axfood
Anders Hansson, Inköp & kategori, Coop Sverige
Lovisa Rothman, Kategorichef Färsk Fisk & Skaldjur, Ica Gruppen
Ordförande: Pontus Nyman, Nyhetschef, Fri Köpenskap

Årets Leverantör

Nominera ditt företag eller någon du tycker förtjänar en chans att bli Årets Leverantör!
Finns det något ni är extra stolta över som bidragit till att skapa mervärden för handeln? Har ert företag eller organisation gjort det där lilla extra och lyckats speciellt bra med till exempel en nyhetslansering, en kampanj eller ett innovativt arbetssätt under året som gått? Det kan vara stort som smått som har ökat värdet för butiken, kunden och/eller medarbetarna

Priset har instiftats för att engagera, inspirera och lyfta fram:

  • Samarbeten i handelns alla led
  • Innovation och utveckling av sortiment, metoder och arbetssätt
  • Lönsamhetsutveckling
  • Kunskapsförmedling och rådgivning

Jury:
Helen Zakrisson, Kategoriområdeschef Fisk,Skaldjur och Färdigmat, Axfood
Mikael Pettersson, Butikschef Stora Coop Orminge, Coop
Pontus Dahlström, Byråchef, Food & Friends
Joakim Wirén, Retail Analyst, HUI Research AB
Julia Lindberg, Chief Category Officer, MatHem.se
Maria Slars Paulsson, Kategorichef - Mejeri, ICA Sverige AB
Johan Colliander, FoodSupply- Redaktör, Food Supply
Sofia Schöldström, Senior Key Account Manager, ClearOn AB
Ordförande: Fredrik Lindberg, sr. New Business Development Manager, Nielsen

Årets Kött & Charkuteriavdelning

Vinnaren av Årets Kött- och Charkuteriavdelning ska vara en butik som utmärker sig genom att med engagemang och stor kunskap om kött och charkuterier, kombinerat med affärskänsla, lyfta fram kött- och charkavdelningen. Priset är instiftat för att främja butiker som aktivt arbetar med:  

  • Att förmedla kunskap om kött som råvara i allmänhet och det svenska köttets mervärden i synnerhet 
  • Att förmedla kunskap om olika sorters charkuterier med fördel lokalt producerade och svenska 
  • Kunniga och engagerade medarbetare 
  • Praktiska säljlösningar som inspirerar till merköp och nya matupplevelser
  • Sortiment som är attraktivt och matchar kundernas efterfrågan    

Covid19-pandemin påverkar fortfarande handeln. Därför vill vi inom denna kategori också premiera den köttavdelning som erbjuder ett attraktivt sortiment både på kort och lång sikt och snabbfotat och lyhört anpassar sig efter förändringarna som påverkar såväl leverantörer som kunder.

Jury:
Karin Amedé, Kommunikationschef, Svensk Kött
Majsan Pense, Kategoriansvarig, Coop
Ingela Stenson, Omvärldsanalytiker och strateg, United Minds
Magnus Pettersson, Försäljningschef, Jakobsdals
Eric Persson, Food and Strategy Consulting, Crossover Creative
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssekreterare, Fri Köpenskap

Årets Skönhetsavdelning

Vinnare av Årets Skönhetsavdelning ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla utveckla skönhetsavdelningen i linje med kriterierna.

Vinnaren bedöms på att aktivt jobba med följande kriterier:

  • Ökad kommunikation, vägledning och service i skönhetsavdelningen
  • Öka trafiken och försäljningen på avdelningen genom att inspirera kunden både i butik och digitalt
  • Aktivt arbeta med aktiviteter, sortiment, varuflöde och placering
  • Öka skönhetsavdelningens andel av butikens totala omsättning
  • Förståelse för skönhetsavdelningens nytta för hela butiken

Jury:
Pernilla Hedén Hotti, Field Sales Manager, L’Oréal
Campbell Peacock, VD/Konsult, Mercian Consulting
Sofia Thorén, We are united
Titti Bergholtz, Konsult, Future Management
Ordförande: Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

Årets Kassazon

Vinnaren av Årets Kassazon ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärs­känsla aktivt arbetat med sin kassazon och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Medvetenhet om kassalinjens betydelse för butikens lönsamhet
  • Sortiment och utbud i kassalinjen
  • Inspirerande – lockar till merköp
  • Helhetsintryck – fyllnadsgrad och renlighet
  • Högt engagemang hos kassamedarbetarna

Jury:
Michael Johansson, VD/CEO, Awal
Sara Wallner, Category Manager, Johnson & Johnson
Malin Dagnert, Strategisk projektledare, Aftonbladet
Frida Jonsson, Sr Key Account Manager, Expressen
Carl-Henrik Persson, Manager Range & Space; Coca- Cola
Patrik Axén, Merchandising Manger Nordics, Mars
Andreas Larsson, Category and Space Development Manager Sales, Cloetta
Anders Lindholm, Försäljningschef, Tidsam
Ordförande: Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

Årets Matinspiration

Vinnaren av priset Årets Matinspiration har genom kunskap, inspiration och passion för mat skapat smakupplevelser som förgyller måltiden och som bidrar till en bättre vardag såväl som fest för alla hemmakockar. Priset kan omfatta en butik, ett företag eller enskild person.

I bedömningen kommer följande områden att vara viktiga:

  • Inspiration – inspirerar till att prova nya smaker
  • Exponering – lyfter fram matglädje och kreativitet för hemmakocken
  • Kunskap – förmågan att nyttja olika kanaler och sätt för att sprida kunskap
  • Smak – jobbar aktivt med att förhöja smakupplevelsen för kunderna
  • Kvalité – har fokus på produkter med hög kvalité och få tillsatser

Jury:
Sofia Gynge, Chef Direktförsäljning Butik och Chef Marknad, Werners Gorumetservice
Fredrik Malmstedt, Försäljning & Driftkonsult, Mat & Restaurang ICA Gruppen
Ulrika Brydling Matkreatör, hållbarhetsstrateg och projektledare, Smaka på Coop
Jens Linder, Kock och matjournalist 
Anette Rosvall, Kokbokskreatör och mat & vinskribent 
Ordförande: Mona Johansson, Chefredaktör, Fri Köpenskap

Årets Brödavdelning

Utmärkelsen Årets Brödavdelning tilldelas den butik som på ett framgångsrikt sätt skapat en avdelning där man tagit vara på det breda svenska brödutbudet och presenterat det på ett sätt som skapar både inspiration och shoppingglädje. Syftet med priset är att stimulera till nytänkande initiativ som gynnar hela värdekedjan från bageri till konsument.

I bedömningen kommer följande kriterier att vara viktiga:

  • Personal – kunnig, engagerad, hög servicegrad och kund/leverantörsorienterad
  • Sortiment – kundanpassat, mångfald, nytänkande och trender
  • Lönsamhet – aktivt arbetande för att sälja mer både i och utanför ordinarie avdelning
  • Exponering – tydlig, spännande, överraskande, säljande och inspirerande
  • Utformning – en brödavdelning som är enkel att hitta i, med innovativ inredning, belysning och en kommunikation som ger en helhet för alla kategorier i brödavdelningen
  • Miljösmart – aktivt arbetande för att minska matsvinnet i brödavdelningen

Jury:
Henri Ackman, projektledare, Polfärskt Bröd AB
Kerstin Landeblad, Brand Manager, Lantmännen Unibake
Stina Levisson, Trade Marketing Manager, Polarbröd
Martin Lundell, VD, Sveriges bagare & konditorer AB
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssekreterare, Fri Köpenskap

Årets Ekoinsats

Årets Ekoinsats syftar till att lyfta fram butiker och initiativ som driver kunskap och engagemang för ekologiska livsmedel i stort som smått. Priset är i första hand ett butikspris men vinnaren kan också vara ett företag som bidrar till branschens utveckling och får fler att upptäcka och välja ekologiska produkter. Känner du till en butik som på ett utomordentligt sätt kommunicerar kring sitt ekologiska sortiment eller på annat sätt främjat den ekologiska utvecklingen?

Vinnaren använder framgångsrikt:

  • Kommunikation av ekologi och dess olika fördelar.

Och visar:

  • Engagemang, inspirationslust och drivkraft i att skapa kunskap om ekologiska produkter.

Jury:
Emelie Westman, Category Brand Manager Organic Food, Midsona
Cecilia Ryegård, VD, Agrovektor AB & Foodchain by Blockchain
Martin Moström, Strategisk rådgivare /Partner, Retail House
Erik Elvingsson Hedén, Managing Director & Founder, SB Insight
Caroline Hellbacher, Marknadsutvecklare, Krav
Ordförande: Joachim Björk, Redaktionssek., Fri Köpenskap

Årets Tidskriftsbutik

Vinnaren av Årets Tidskriftsbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med stort engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin tidningsavdelning i vardagen, och därmed skapat mervärden för såväl kunder som butiken.

Priset har instiftats för att stimulera:

  • Tidningsförsäljning i butik
  • Aktivt arbete med att utveckla både tidningsavdelningen och tidskrifter som kategori i butik
  • Innovativa aktiviteter i butiken som gynnar konsumenten
  • Initiativ som bidrar till att tidningsavdelningen ger större shoppingglädje i hela butiken för konsumenten

Jury:
Daniel Andersson, VD, Tidsam
Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter
Pär Bygdeson, VD, Livsmedelshandlarna
Mikael Gauffin, Head of Sales Retail, Egmont
Ordförande: Siw Kejonen, Reporter, Fri Köpenskap

Årets Vegobutik

Vinnaren av Årets Vegobutik ska vara en butik som verkligen bestämt sig för att satsa på de gröna alternativen. Där man ser potentialen i växtbaserade proteinkällor och färdigrätter, och ger produkterna placering och utrymme därefter. En sann inspiratör för både kunder och branschkollegor.

Juryn vill med priset lyfta en butik som arbetar framgångsrikt med:

  • Sortimentet: Här finns ett brett, spännande och uppdaterat sortiment i den färska såväl som i den frysta avdelningen.
  • Varupresentationen: Man visar nytänkande och kreativitet när det gäller exponering och varuläggning.
  • Tillgängligheten: Sortimentet syns tydligt och det är enkelt för kunderna att hitta de växtbaserade alternativen.
  • Kommunikationen: Butiken är tydlig med sin profil och bjuder generöst på både inspiration och kunskap. Man hittar tillfällen att lyfta vego och att aktivera sortimentet.

Jury:
Anette Dremo, Head of Marketing and Communications, Bama Nordic AB 
Ola Dolck, VD, Scandinavian Retail Center
Mattias Kristiansson, chefredaktör, Vegomagasinet
Mikael Igestrand Johansson, Försäljningschef Färskt & Mejeri, Movement Group
Ordförande: Veronica Rönnlund Aldman, Journalist & Photographer, Fri Köpenskap

Årets Dryckesbutik

Vinnaren av årets dryckesbutik skall vara en butik som tydligt visar ett engagemang för att med cirkulärt förpackningstänk lyfta försäljningen av dryck i hela butiken, dvs både i avdelning, i kylar samt skapa attraktiva måltidslösningar.

Kriterier för att vinna

  • Ökad värdetillväxt och marginal inom hela kategorin dryck
  • Rättmätig yta och placering för dryck i butik
  • Inspirerande avdelning, extra säljplats och måltidslösningar
  • Inspirerar och underlättar för konsumenter att panta/återvinna dryckesförpackningar
  • En drivande dryckesansvarig som tillsammans med sin personal skapar en extraordinär dryckesupplevelse och vågar tänka nytt

Jury:
Annika Tjernström, Senior Manager, Category Planning, Coca-Cola
Åsa Geremyr Hansén, Senior Adviser, Marketing Clinic
Roger Sjödin, Road Work Retail 
Anne Hägglund, Consultant, Scandinavian Retail Center
Ordförande: Pontus Nyman, Nyhetsansvarig, Fri Köpenskap

Årets Butik

Årets Butik har skapat lönsamhet över tid genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik ska ha funnits i minst två år och vara en destination värd en omväg.

Juryn kommer att särskilt titta på följande kriterier:

  • ­Matglädje och köpupplevelse
  • Tillväxtorientering
  • Innovationsgrad
  • Drift och helhet
  • Hållbarhet
  • Butikens roll på sin marknad

Jury:
Peter Erikson, VD och Koncernchef, Storesupport
Johan Kaij, Senior Advisor, Marketing Clinic
Maria Forshufvud, Senior strateg, Forshufvud Kommunikation AB
Mona Johansson, Chefredaktör, Fri Köpenskap
Christina Möller, Fil dr HC, Osec Matstudio
Ordförande: Per Nilsson, Affärsutvecklare, Gruppo di Luca

Årets Ostavdelning

Vinnaren av Årets Ostavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i ost­avdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

  • Kundanpassa sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelningen /kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Engagerad ostpersonal med egna initiativ
  • Maximera kampanjförsäljningen

Jury:
Christian Bona, Key Account Director, Skånemejerier
Daniel Åkerhage, Vinnare 2021/ Butikschef, Ica Focus Göteborg
Patrik Thulin, CEO, Retail Academics
Lennart Jönsson, Senior Advisor/Partner, Gordios
Ordförande: Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

Årets Förbutik

Vinnaren av Årets Förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärs­känsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken.

I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

  • Medvetenhet om förbutiken betydelse för butikens lönsamhet
  • Hög servicegrad och engagemang
  • Inspirerande - lockar till impuls- och merköp
  • Helhetsintryck
  • Sortiment och utbud

Jury:
Amanda Herrström, TRADE  MARKETING SPECIALIST, ATG
Tove Kandell, Svenska Spel
Malin Dagnert, Strategisk projektledare, Aftonbladet
Frida Jonsson, Sr Key Account Manager, Expressen
Ordförande:
Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap

Fernando Di Lucas Hederspris

Priset ges till butik eller person i butik som ger kunden inspiration till en hälsosammare livsstil.

Vinnaren av Fernando Di Lucas Hederspris ska vara en butik eller person i butik som aktivt arbetar för att belysa den italienska medelhavsmatens fördelar ur både matglädje- och livsstilsperspektiv. Medelhavsmaten med olivolja i centrum, mycket grönsaker och baljväxter gör gott för hälsan, samtidigt som smakerna är fantastiska. För att vinna priset ska man vara en butik eller eldsjäl som ger kunden inspiration till en hälsosammare livsstil. Det gör att vi vill premiera den eller de som genom kunskap och inspiration förenklar för kunden att göra kloka och medvetna val utifrån Medelhavets breda smakpalett.

Skicka din nominering till inspiration@diluca.se

Advisery Board:
Måns Falk, Chef Accademia Di Luca, Di Luca & Di Luca
Fernando Di Luca, Grundare, Di Luca & Di Luca
Maj-Lis Hellenius, Professor, Di Luca & Di Luca
Johan Dahl, säljkårschef, Di Luca & Di Luca
Magnus Ekerhov, Försäljningschef, Di Luca & Di Luca

Årets Mejeriavdelning

Vinnaren av Årets Mejeriavdelning ska vara en butik som inspirerat sina medarbetare att engagerat och målinriktat fokusera på att skapa mervärden i mejeriavdelningen samt att på ett rationellt och effektivt sätt skapat bra arbetsflöde i avdelningen. Butiken ska aktivt ha jobbat med sortiment, exponeringar och kampanjer som höjt kundvärdet, lockat till nytänkande och merköp i konsumentledet och därigenom stärkt butikens totala attraktionskraft.

Butiker som på ett fokuserat och målinriktat sätt genomfört aktiviteter för att:

  • Kundanpassa sortiment
  • Öka ordinarieförsäljningen
  • Inspirera avdelning/kategorin
  • Nytänkande i sortiment/exponering/planering
  • Hög servicegrad med kunden i centrum
  • Få engagerad mejeripersonal med egna initiativ.
  • Maximera kampanjförsäljningen

Jury:
Jörgen Hansen, Category & Trade Manager, Skånemejerier
Anders Eriksson Handlare, Ica Kvantum Vellinge 
Addi Runolfsdottir, Senior Retail Consultant, SRC
Ordförande: Claes Holmström, Mediechef, Fri Köpenskap