Årets Ekoinsats


Mathem

Vinnaren av Årets Ekoinsats har satsat på att erbjuda ett brett ekologiskt utbud ända sedan starten. Ekoandelen ligger klart över branschsnittet och det ekologiska sortimentet prioriteras hela vägen från inköp till marknadsföring. Företaget lyfter fram minst en ekologisk produkt varje vecka, och har alltid ekologiska alternativ bland extraprisvarorna. I egenskap av modern e-handelsaktör används medvetet många digitala funktioner för att driva marknaden för ekologiskt och Kravmärkt.

Årets Syftesdrivna ledare


Karl Andersson från Matsmart

Som medgrundare och partner på Matsmart insåg Karl tidigt att matsvinn inte är ett lokalt fenomen utan en global utmaning och grundade Matsmart för att vara en del av lösningen. Han har en inställning att allt ska drivas med hjärta och ärlighet och han gör, tillsammans med sina partners, skillnad på riktigt.

Kombinerat med en förmåga av att omge sig med personer, som enligt honom, alltid är bättre än han själv och en vilja att kämpa tills det går, så lyckas han med det som många trodde var omöjligt. Han är en entreprenöriell storyteller som får ut det bästa och mesta av de han har omkring sig.

Det finns en genuin passion för det högre syftet och han tappar aldrig fokus på vad de ska uppnå eller hur han ska inspirera de han har runt omkring sig till att kämpa för målet. Han försöker alltid hjälpa sina medarbetare att nå sin fulla potential genom att ge dem  mycket förtroende och hjärta vilket gör Karl Andersson till en värdig vinnare av priset som Årets Syftesdrivna ledare 2021.

Årets Skönhetsavdelning


Ica Maxi Barkarbystaden, Järfälla

Med en stark vilja och ett tydligt mål att utveckla helhetserbjudandet på avdelningen lyckas årets vinnarbutik skapa en tydlig destination för skönhet.

Det som genomsyrat arbetet i det vinnande teamet är fokuset på det personliga kundmötet och att inspirera kunden med ett stort utbud av produkter för välbefinnandet.

Med ett målinriktat fokus där affärsmässiga beslut kombinerats med lustfyllda shoppingerbjudanden ökade antalet sålda produkter med över 200 000 och tillväxten med 32,2 procent (2020 vs 2019). Ett enastående resultat av ett team som satsat allt.   

Årets Brödavdelning


Stora Coop Lund

Årets brödavdelning andas engagemang, nytänkande och inspiration. Avdelningen är prioriterad och känns viktig för butiken. Här kan kunden botanisera i utbudet och avdelningen håller högsta klass inom sortiment, belysning, kommunikation och exponeringar. Det märks att både personal och kunder tycker att bröd är roligt.

Årets Förbutik


Coop Södertälje City

Förbutiken med hjärtat till och för kunden! En förbutik som ger det där extra för att ta ytterligare ett steg upp, och stannar inte av utan har en vilja att alltid vara på topp. Med ett fint samspel med sina samarbetspartners är det en förbutik som levererar högt, ger extra allt och har en positiv energi. En unik och säljande förbutik med engagerad personal!

Årets Mejeriavdelning


Ica Kvantum Liljeholmen

Hållbarhet, unikt sortiment och starkt engagemang är några av ledorden som kännetecknar Årets Mejeriavdelning. Här välkomnas man till en modern mejeriavdelning med gårdsnära känsla där nytänk och kreativa lösningar för att hjälpa kunderna stått i fokus inte minst under pandemin.

Årets Hållbarhetsinitiativ


Markus Wahlgren på Stora Coop Visby

Utmärkelsen Årets Hållbarhetsinitiativ går i år till en pristagare som verkligen bör kunna tjäna som inspiration för hela dagligvarubranschen. Inledningsvis var många tveksamma, men årets vinnare har lyckats övertyga såväl leverantörer som andra intressenter om vikten av att minska miljöpåverkan. Detta genom att bekämpa onödigt svinn och returer av bröd och dessutom se till att svinn som ändå uppstår får nytt liv i en ”stark” produkt. 

Årets Vegobutik


Ica Supermarket Söder, Malmö

Med ett genuint och brinnande intresse för vego har årets vinnare skapat en personlig och inspirerande avdelning utan motstycke som ständigt överraskar. Det här är butiken som struntar i konventioner och i ständig dialog med kunderna utvecklat ett mångfacetterat sortiment som lyfter vego till nya höjder. Ett besök på denna vegodestination är helt enkelt en grym upplevelse.

Årets Matinspiration


Karin Granlunds team av matinspiratörer på Arla

Nyskapande. Modigt. Äkta. Tre ledord för ett team som med effektiv och inspirerande digital marknadsföring skapar relationer med unga konsumenter. Med ett innehåll anpassat för den tid vi lever i – enkel matlagning och bakning – genererar inslagen hundratusentals visningar på Youtube. Det här teamet tvekar inte att testa nya vägar och när pandemin slog till introducerades Instagram stories direkt från de anställdas egna hemmakök.

Årets Kött & Charkuteriavdelning


Hemköp Hedemora

Långt från det ultramoderna har Årets Kött- och charkavdelning hittat en superlokal nisch där butiken jobbar tätt tillsammans med lokala djuruppfödare och själva finstyckar köttet i butiken. Tillsammans med tydlig märkning av det lokala köttet, utveckling av hela sortimentet, satsning på lokala charkuterier och frejdig närvaro på sociala medier ger det en vinnare som är helt rätt i tiden och sticker ut.

Årets Kassazon


Ica Maxi Boglundsängen, Örebro

Årets kassazon 2021 har en stor medvetenhet om kassazonens betydelse för butiken som helhet. Fin inredning, ordning och reda, bra utbud och välfyllda hyllor i alla kassazoner driver impulsköp och ökad lönsamhet. Besökare får ett vänligt bemötande och helhetsintrycket är en positiv upplevelse som lockar till köp och nya besök. Omsorgsfullt arbete ger en kassazon utöver det vanliga.

Årets Leverantör


Dafgårds

Under ett mycket ovanligt år har vinnaren på ett föredömligt sätt lyckats hållit ångan uppe och öka takten när många andra valt att bromsa in. Med en prestigelös företagskultur och fokus på kunden har årets vinnare lyckats utvecklat sina koncept i butik samtidigt som man satsat stort på nya, mer hållbara livsmedel, vilket gjort dem till en av de mest framträdande aktörerna i frysen.

Familjeföretaget har inte minst under covid-19-pandemin visat att det är ett värderingsdrivet bolag när man valde att styra om sina logistikflöden för att hjälpa butikerna och inte minst sträckte ut en hand när kollegan Polarbröd var i nöd.

Årets Dryckesbutik


Ica Kvantum Flygfyren, Norrtälje

Hos vår vinnare är det svårt att hitta brister även för den mest inbitna dryckesentusiasten. Allt som skapar en bra upplevelse finns där. Bredd, djup, inspiration, engagemang och det lilla extra. Ja, till och med pantrummet är i yppersta världsklass. Eller som den enhälliga juryn konstaterade – vi är helt enkelt ”blown away”.

Fernando Di Lucas Hederspris


Stora Coop Lund

Vinnaren av Fernando Di Lucas hederspris är inte en butik som alla andra. Det är ett mattempel som på ett alldeles särskilt sätt, länge förstått att lyfta medelhavsmaten ur både ett gastronomiskt och hälsoperspektiv.

Med sin energiska, kunniga och entusiastiska personal skapar man kampanjer och exponeringar som sätter olivoljan och det gröna i centrum. Det unika kundbemötandet inspirerar till kloka och hälsosamma val. Med sina samarbeten för att göra skillnad på ett mänskligt plan, visar man på ännu ett sätt att man är en värdig vinnare.

Årets Butik


Ica Kvantum Liljeholmen

Vinnaren av priset Årets butik ska kunna uppvisa både en helhet och ett genomtänkt kundmöte i varje avdelning. Det innebär allt från ett optimalt kundvarv till matinspiration och service utöver det vanliga i kombination med fläckfri butiksdrift.

Butiken ska även visa prov på kreativa inslag som utvecklar dagligvaruhandeln i Sverige. Då gäller det att var målmedveten och lyhörd, och att alltid visa vilja att utvecklas och sträva framåt.

Årets butik 2021 visar upp alla dessa färdigheter och fortsätter utvecklas från en redan hög nivå. Juryn har under flera år följt butiken och nu sitter verkligen alla delar på plats. En 100-procentig upplevelse!

Årets Fiskavdelning


City Gross Nyköping

Årets Fiskavdelning har tagit ett helhetsgrepp kring sjömat utan att tumma på hållbarhet eller svinn. Butiken förstår vikten av att erbjuda olika alternativ till olika kundgrupper och jobbar aktivt i flera försäljningskanaler för att öka konsumtionen inom hela kategorin, något som uppskattats särskilt mycket under coronapandemin. Prisbelönt personal för samtidigt kunskapen vidare både till kunder och andra butiker i familjen.

Årets Arbetsgivare


Ica Maxi Gnista, Uppsala

För att skapa en arbetsmiljö där medarbetarna trivs och utvecklas, så krävs ett genuint och äkta engagemang från ledningen. Årets arbetsgivare arbetar intensivt med att vidareutveckla sina medarbetare, men också med att skapa positioner där de anställda kan förverkliga sina mål och karriärsteg. Samtidigt har man koll på att alla mår bra och får ihop livspusslet. Även i pandemitider är detta en arbetsplats där personalen kunnat känna sig trygg. Priset är instiftat för att lyfta fram dagligvaruhandeln som en bra och viktig karriärväg, det har årets vinnare verkligen lyckats med.

Årets Tidskriftsbutik


Sabis Fältöversten Hemköp

Kan det bli bättre? Så verkade butiken tänka kring tidskriftsförsäljningen. Man har skruvat på det internationella sortimentet, jobbar med kampanjställ och lockar till spontanköp. Men den största förändringen som inte ter sig självklar är att butiken växlat upp från A-läge till AA-läge.

Årets Ostavdelning


Ica Focus i Göteborg

Vinnaren har som strategi att kontinuerligt utveckla sig med fokus på att skapa en tydlig matkänsla utöver det vanliga som ska genomsyra hela butiken. Med en tydlig och målmedveten satsning på inspiration, kunskap och personal har osten fått en framträdande roll i arbetet med att skapa en matbutik av absolut högsta klass.

Livsmedelshandlarnas hederspris


Svensk Dagligvaruhandels Livsmedelssäkerhetsråd

När krisens stormar blåser som hårdast är möjligheten att fokusera nödvändig. Pandemin satte oss alla i en stor osäkerhet. Påbuden från myndigheterna var vaga och många. Men genom resultatorienterat sikte på den praktiska verkligheten i landets matbutiker skapade detta gäng välfungerande rutiner som fungerade under hela pandemin.